Atonalita
Atonalita je skladebný sloh, záměrně potlačující tonální centrum a tonální vztahy. Atonalita je tedy popřením tonálního principu - tonality, pravidla o tvoření a spojování akordů tonálního slohu zde pozbývají platnosti. Acentricita je šířeji pojímaná atonalita, vzdávající se nejen tonální hierarchie, ale jakékoli dostředivosti.
Vzrůstající tendence používat v rámci tonality ve stále vyšší míře chromatické tóny vedla až k rozšířené tonalitě 20. století, charakteristické využitím úplné temperované chromatiky a temperovaných intervalů. Zrovnoprávněním všech dvanácti tónů temperované chromatiky ztrácel systém sedmitónových diatonických stupnic svůj dřívější význam. Využívání nových souzvuků a stále obecnější a volnější chápání funkčních harmonických vztahů vedlo k postupnému oslabování tonality a zmenšování významu kompozičních pravidel platných pro klasickou tonalitu. Ke vzniku atonality přispělo i používání souzvuků s neterciovou stavbou, především klastrů a kvartových akordů.
K atonalitě lze dospět jak tradičními prostředky tak i využitím dodekafonických principů.
Tonální hudba je charakterizována harmonickým obsahem akordů a stupnic, vyjádřeným tónovými výškami a intervaly. S vymizením tonálního centra mizí i logický harmonicko-melodický vývoj kompozice, vyplývající z tonálních vztahů. Hudební fráze již nelze identifikovat podle tradičních harmonicko-melodických postupů. Význam harmonických jevů tonální hudby, jako jsou tónina, tónika nebo kadence přebírá v atonální kompozici melodický princip. Atonální hudba je charakterizována uspořádáním tónových výšek a intervalů. Významným stavebním prvkem se stávají melodické motivy a celá organizace hudebního díla je založena na jejich vzájemných vztazích. Použité motivy by měly mít následující vlastnosti:
- Časté změny směru postupu hlasu. Nedoporučuje se použití více než tří kroků jdoucích týmž směrem.
- Skoky v melodii, časté použití velkých (složených) intervalů.
- Aperiodická rytmická struktura.
- Nerepetitivní rytmická struktura.
- Výrazné frázování.
Pro zvýraznění a uvolnění napětí lze v rámci atonální kompozice využít následující doporučení.
  | Zvýraznění napětí | Uvolnění napětí |
Výška | Velké intervaly | Malé intervaly |
Stoupající melodie | Klesající melodie | |
Extrémní polohy (nízká, vysoká) | Střední poloha | |
Čas | Rychlý pohyb | Pomalý pohyb |
Krátké tóny | Dlouhé tóny | |
Staccato | Legato | |
Silný metrický puls | Slabý až nezřetelný metrický puls | |
Výrazný nepravidelný rytmus | Plynulý až nezřetelný rytmus | |
Vzrůstající hybnost | Klesající hybnost | |
Intenzita | Vysoká hlasitost | Nízká hlasitost |
Velké dynamické kontrasty | Malé dynamické kontrasty | |
Rázné frázování | Nevýrazné frázování | |
Kontrastující ticho | Bez kontrastujícího ticha | |
Barva | Ostré zvukové barvy | Měkké zvukové barvy |
Extrémní rejstříky | Základní rejstříky | |
Nečisté zvuky | Čisté zvuky |